tisdag 6 november 2012

Premiär på gym


Första prövningen
I går morse cyklade jag till gymet och trodde att jag skulle vara ensam där då.
Grannens bil stod utanför. Hon vet hur man gör, hon hade ett träningsprogram. Ett personligt.

En maskin heter Crossnågonting, den var rätt trevlig, som på-stället-marsch med stavar. Det kändes effektivt.
Crossen
Först trodde jag att apparaterna var låsta, det satt liksom fast. Nu vet jag bättre, en ung man har undervisat mig med varsam förståelse för tantens okunnighet. Jag ger mig 17 på att han sitter på puben och berättar roliga historier om tanten. Det är dom där sakerna som ser ut som clownnäsor man ska fixa med.
Siffrorna anger kilo och tro inte att clownen satt där när jag var igång

Jag trampade på i Crossen och lyfte och tryckte och vred i alla möjliga konstiga maskiner och blev svettig och förbrände nog några kalorier.
Man skulle dra i handtagen, jag nådde nästan upp

Sedan cyklade jag hem och fikade.
Sedan ringde svärmor som roat sig med att baka kakor, kom och hämta.
Sedan ville Pensionären bjuda på lunch på Åhlénsrestaurangen, raggmunk och fläsk.
Här pågår sabotageverksamhet.
Dock har jag varit på gym och idag förstår jag varför den där apparaten heter Crossnågonting.

9 kommentarer:

  1. Jag var på Tekniska muséet för några år sen med barnbarnen och såg en maskin ungefär som den du visar. På den stod det hur lång tid det tog att göra sig av med en morot. Ganska lång tid - en halvtimme eller så...

    Men man blir ju mycket piggare och gladare när man motionerar, så det har sina fördelar ändå, även om man inte går ner i vikt så mycket av det. I synnerhet inte när man bjuds på hembakade kakor eller på Åhléns restaurang efteråt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är ju så det är. Det man tuggar i sig är 30 sekunder i munnen, någon timme i magen och resten av livet kring midjan.
      En halvtimme för en morot, det var grymt. Stod det något om havrekakor?

      Radera
  2. Du får helt enkelt följa med mig och K på vårt nya så enkla gym i Stockholm. Inga konstiga inställningar. Glada blir vi av att gå dit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och ännu gladare när ni går därifrån?
      Jag kommer gärna. Synd bara att det är fem timmar enkel resa. Egentligen är det nog inte så svårt men när det är första gången så ser det lite skrämmande ut med alla apparater.
      När jag leder yoga tjatar jag alltid om att man ska fokusera på på det man gör men att kliva på i Crossen kräver nog en ljudbok.

      Radera
  3. Den där krossen, hur farlig är den egentligen? Hur ska man tolka "idag förstår jag varför den där apparaten heter Crossnågonting"? Alla tår och fingrar i behåll?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lugn, allt är helt men jag har heltäckande träningsvärk. Den tog liksom både armar och ben samtidigt. Ganska fiffigt med lite motiga diagonalrörelser. Vridmaskinen kompletterade med träningsvärk kring bålen.

      Radera
  4. Hej Kicki..

    Berättade inte den unga mannen att man kan änder stolshöjden på den mojängen som man ska dra ner handtagen på?
    Anneli

    SvaraRadera
  5. Ändra stolshöjden, ska det vara : )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anneli
      Nehe, det sa han inget om och jag tänkte väl att det var trist med allt som var anpassat till 180-cm-människor. Nästa gång ska jag kolla, dvs i morgon för då har kanske träningsvärken släppt lite.

      Radera