lördag 6 oktober 2012

Ordspråk


Åh vilket roligt lördagstema! Vill du se flera lördagsbloggare kan du titta på fliken ovan. Det är Karin på Pettas som varit påhittig i oktober.

Det är dags att förnya ordstäven eller uppdatera som det väl heter numera.
Jag har försökt och det är det flera som gjort. Jag har efterlyst förslag och de förslag jag fick på facebook verkade komma från drängkammaren. Nja, lite rumsrenare får det vara.
Och enligt min åsikt så bör ordspråk broderas på bonader.
När systerdottern fyllde år fick hon en broderad bonad med ett djupsinnigt konstaterande:


Det är sådant som kan vara bra att veta för stressade stockholmare.

Själv har jag en liten bonad över kökssoffan

Men egentligen menar jag Sluta tjata och håll klaffen. Det är lite oklart vem som ska sluta tjata, troligen jag själv.
Nästa bonad i broderikön blir nog en sammanfattning av mitt arbetsliv som till stor del ägt rum i projektbranschen:
Sanningen ska göra dig fri men först gör den dig galen

En favoriter som väntar på att bli broderade är:
Slöjda för glatta livet

Till mitt nuvarande jobb på skogsmuseet kan det passa med den här:
Om det går åt skogen så går det åt rätt håll

Eller den här lite mera dubbeltydiga:
Nu när det gått åt skogen kan vi slappna av

Och till en velig kompis:
Jag är lite osäker, kanske

Material har jag och idéer, det är prioriteringen som det är något fel på.

6 kommentarer:

  1. Finfina skapelser!

    Och varför har jag ingen bild på Karin Marias fina korsstyngsbonad när jag behöver den som bäst. Den med texten:

    Livet är inte bara en lek
    utan även en dans på rosor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja man ska inte undanhålla såna visdomsord för världen. Så positivt och trevligt.

      Radera
  2. Bonader med ordspråk är så allra bäst!:)
    Kluriga humoristiska texter ännu bättre.
    Tack, här jag har suttit med munnen bred som en sopskyffel, bara lett...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja varsågod och sedan, när det blir ännu mörkare och tristare ute, så kan du ta fram nål och tråd och en gammal servett med fläckar som inte går bort och så broderar du något vist på den.

      Radera
  3. Vilka härliga bonader! Både nu existerande och framtida dito. Borde kanske kolla efter vad som gömmer sig i skåpen nästa gång jag är i Sverige, för det lär dröja innan jag får satt mig ner och broderat en (fast en del juldukar har det allt blivit genom åren, fast det var kanske 25 år sedan sist - de ligger också allihop hemma hos pappa).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gamla skåp är guldgruvor och historia. Just bonader är roliga, förr hade de ofta anknytning till samtiden. Väninnan hittade en paradhandduk på loppis, broderi föreställde en kvinna som stod vid spisen och lagade mat, det skulle man knappast komma på att brodera idag.

      Radera