lördag 27 oktober 2012

Färg och novemberförslag


Färg
Temat för lördagsbloggen denna vecka är Färg enligt Karin på Pettas förslag, tack för kluriga oktoberteman. Vem tar hand om tema i november?

Om ingen har något emot det så föreslår jag följande teman för november

 3 nov Projekt
10 nov Anonym
17 nov Kungligheter
24 nov Läsa


Kommer ljuset inifrån bladen?

Det är ju viktigt med färg, i synnerhet nu när naturens färger har slocknar i takt med att dagsljuset avtar.
Nu borde vi verkligen blomma upp i färgglada kläder och vräka på med belysning istället för att tända några stearinljus och dra på oss en svart tröja.
Jag tittar i min garderob och tänker på det där som någon sa ”En stabil bas i svart med pigga inslag av chockgrått och illbeige”. Jaja, jag ska bättra mig. Jag ska börja med att sticka något i färg.
Tror jag.

Det är väl inget fel på grönt, egentligen, och jag kanske skulle kunna våga mig på något annat än sjalar.

Den här stickade jag med garn som är spunnet av upprepade sidensaris. Den blev jättebra, ruffig och tuffsig men bra.

Mitt färgseende fick sig en törn när jag opererat ena ögat för grå starr. Linserna gulnar med åldern och med det ”nya” ögat ser jag nu verkligheten utan gulfilter. Men det gamla ögat är det som tidigare. Så nu går jag och kikar på världen med ett öga i taget.
Och blir besviken.
Min linnejacka som var hyfsat snyggt mörkröd visade sig dra åt lila. Lampor som jag var ganska nöjd med, varmt gult ljus är inte alls vare sig gula eller ha varmt sken. Nu liknar de mest Gestapos mysbelysning. Ett kallt blåaktigt sken.
Hur ska jag göra nu då? Det är lite problematiskt när jag ska välja färger. Ska jag anpassa mig till mitt opererade öga eller ska jag tro att alla jämnåriga har samma gulfilter som jag, fast en del har ju opererat sina ögon. Jag tror inte mina ögon, i alla fall inte när det gäller färg.

4 kommentarer:

  1. Nej det är verkligen inget fel på grönt. Det är både vackert och klädsamt (och min favvofärg, dessutom).

    Och skippa gulfiltret när du heminreder. Tänk på kommande generationer. Jag har ännu inte orkat måla om hallen på landet, den som vår mor trodde att hon målade i en mild olivgrön ton med dragning åt grått. Den är som bekant aggressivt karamellfärgsgrön...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo visst har du rätt, grönt är helt ok, ändå landar jag i grått, att jag inte stickar i svart beror enbart på att det är svårare. Ibland tar jag i för att häva mig ur det grå träsket och då blir det rött, men det blev ju fel röd ser jag nu.
      Det är kanske lugnast att jag accepterar sanningen men världen är vackrare med gulfilter.

      Radera
  2. Knivigt läge, men själv är jag nog av åsikten att du ska välja vad som ser fint ut när du tittar på det, om det är saker du själv ska se på i vardagen. Samtidigt måste jag rosa dig för det fina hantverket - de färgglada sariresterna resulterade ju i något väldigt vackert. Och klart du ska våga att gå grönt; det är, liksom Karin, en av mina absoluta favoritfärger.
    Har inte hunnit runt till de andra ännu, men för mig verkar dina teman fungera bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag skulle kanske våga mig på något så djärvt som grågrönt. Nåja, skämt åsido, jag tycker om färger men jag har blivit så osäker nu är jag insett att jag inte sett riktigt rätt.
      Men jag gör så gott jag kan för att trivas och sarigarnet var en höjdare till sjal. Jobbigt att sticka av och när jag tvättade den färdiga sjalen rann det färg ur den, men det blev ju en del kvar också. Den är riktigt skön och ligger still och kryper inte upp över öronen.

      Radera