fredag 17 augusti 2012

Fredagstema Stöld


Det är Karin som tänkt ut fredagsteman i augusti och denna fredag har hon föreslagit ämnet Stöld. Hur tänkte hon då, tänkte jag. Det här blev svårt.

Jag har, tack och lov, inte så mycket erfarenheter av stölder mer än den gången då jag plötsligt fick höra min text läsas upp i radio, utan att källan uppgavs. Men det är tydligen så programledare gör, de läser upp en något de gillar och berättar inte att det är någon annan som skrivit det och så tycker man att det är en väldigt insiktsfull (eller korkad) programledare.

Här står det olåsta ostulna cyklar, minsann  
Jo visst har jag blivit bestulen, om jag tänker efter. En cykel blev stulen i Uppsala och det ställde till krångel.
Självklart går det att skaffa en ny cykel men det är krånglet som en stöld medför som irriterar mest. Att missa en tenta därför att man inte hinner ta sig in till stan i tid gör en förgrymmad. Det blir så mycket mera nackdelar och merarbete och förstör så mycket mer än vad tjuvens eventuella fördel innebar. Förutom det faktum att någon ansåg sig ha mer rätt till ens ägodelar än man själv har.

Sitter fast, tack och lov
Att någon stal den vedspis som auktionisten så generöst lade till vid ett utrop på något annat, det står vi ut med. Den ville vi inte ha, egentligen.

Skulle just vara något att knycka det! Men vänta bara..
En stöld till kom jag på. Jag snodde ju grannens kudde, vilket skedde med grannen som vittne, men jag sydde ett par nya åt honom och senare ska jag brodera en ny kudde med den gamla som förlaga.

6 kommentarer:

  1. Håller med dig om att det innebär massor av krångel att bli bestulen. Stöldanmälan till polisen (jag tänker nu närmast på bilstölder) till försäkringsbolaget och sen att inte ha något fortskaffningsmedel annat än de kommunala. I vårt fall tog det mer än ett år innan vi skaffade ny bil, vilket innebar en hel del jobb och problem.

    Jag förstår att grannen inte brydde sig så mycket om att du "stal" kudden av honom. Den hade väl mer eller mindre tjänat ut. Han gjorde nog en vinst i stället!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst blir man förgrymmad när egoistiskt folk krånglar till det för en!

      Jag har fördomar om ungkarlar och broderade yllekuddar, dom begriper sig inte på't. En annan dag ska jag berätta och visa hur kudden såg ut egentligen, troligen väldigt fin.

      Radera
  2. Jamen precis så tänkte jag! Att alla har nog blivit av med en cykel, eller till och med bil. Och så vore det spännande om någon vågade erkänna att de stulit. Själv minns jag mina våndor i sjuårsåldern över att jag smakade på en vindruva i Eklunds affär i ett, vad jag trodde, obevakat ögonblick. Troligen SÅG fru Eklund det och därmed var jag väl i hennes ögon en förtappad varelse för evigt. Men att palla äpplen var av någon anledning helt OK.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har härmed erkänt min kuddstöld, men det anser jag nästan vara en nödvändig stöld, en textilbefrämjande insats helt enkelt.

      Det där med att snatta i butiker har jag aldrig vågat mig på men en jobbarkompis berättade att hon norpade en stor fin kola när hon var barn. Mamman hade sett det men sa inget förrän det stackars barnet avslöjades med buljongtärningen i munnen. Bläää! Så smakar det när man stulit, sa mamman. Jobbarkompisen hade trott att det var så länge.

      Radera
  3. Att palla äppel var helt ok, det hörde nästan till att man skulle göra det. Äpplena var alltid godare på andra sidan staketet, bevisligen, för grannens barn kom till oss och pallade när vi pallade hos dem.
    Så det jämnade ut sig.
    Måste le litet extra om buljongtärningen, haha

    Den dynan måste du visa när den är klar. Jag tycker att det var bra att du tog den för att föreviga mönstret. Grannen fick ju kuddar med ränta

    SvaraRadera
  4. Vad fräckt med textstölden! Som radiopratare/journalist borde man ju ha koll på detta med att angiva källa.
    Bra tips med buljongtärningen - precis sådana saker som fungerar när man är liten, och som nog får de flesta att hålla styr på sina fingrar.

    SvaraRadera