söndag 19 februari 2012

En tröja till



Ja jag är en frusen tant och när jag fyndat ljuvligt alpackagarn så måste det ju bli en tröja. Efter ett halvt bakstycke insåg jag att det fanns proffs som kan sticka jämt och snabbt så jag bar iväg garnet till Kicki Dahl  som stickade denna. Kicki säljer sina tröjor på Kaplansgården i Mora.
"Kyrkogårdsstaket" ger stadga i nacken
Hon fick garnet före jul men med stränga order att inte börja sticka förrän efter jul och nu i mitten av februari bad hon om ursäkt för att det tagit så lång tid. 
Kicki är en skicklig stickerska men hon har lite problem; att sticka efter mönster tycker hon inte om och hon är ganska kass på att ta betalt. Hon motiverar det med att om hon har mer betalt så kanske hon inte får sticka lika mycket. 
Flätan gör lite fason så den inte säckar.
Bården ritade jag själv, faktiskt

4 kommentarer:

  1. Ni har jobbat på bra, båda två.

    SvaraRadera
  2. Så snygg! Och att de där olika dekorativa inslagen har en funktion också har jag inte tänkt på. Fiffigt. Men om stick-Kicki inte stickar efter mönster, hur fick du då dit den där bården som du ritat? Telepati?

    SvaraRadera
  3. Jo det finns ju mönster och mönster. Mönster på själva snittet liksom; öka 1 maska i var sida vart femte varv (det är nog det som hon tycker är svårt, eller tråkigt) och så finns det mönster som bården, eller "kyrkogårdsstaketet". De mönstren gör man bäst i Excell. Oslagbart när det gäller korsstygn, spetsstickning, virkning, vävning mm. Man gör rutorna till jämnstora kvadrater sedan klickar man i X eller O eller vad det nu ska vara.

    SvaraRadera
  4. Vilken jättefin och gosig tröja ni fått till. Roligt också att du vill vara med på mitt lilla lotteri..

    Maidi

    SvaraRadera