fredag 13 maj 2011

Platsannons i hatten

Pappas hatt
Syrran röjer med en oroväckande frenesi och undrade om någon av mina barn var intresserade av morfars hattar. Ja alldeles säkert sa jag och fick hattarna med mig hem.
Sonen (som saknar hemsida eftersom han läser datateknik ?) frågade vad det var för storlek och jag undersökte saken, någon storlek hittade jag inte men platsannonser.
Pappa har lagt i en hopvikt bit av Dagens Nyheter från den 2 april 1958 under svettremmen. Det är platsannonser och bl annat kan man läsa:

Till vår ekonomiavdelning söka vi
ALLROUND KONTORSDAM
med examen från handelsgymnasium för tillträde omkr, 1/5. Arbetsuppgifterna äro skiftande och omfattar förutom ekonomigöromål och personalärenden även korrespondens på engelska, tyska och även något franska. Svar med sedvanliga handlingar och med uppgifter om löneanspråk torde ställas till ingenjör Carlsson som lämnar upplysningar per telefon 230980
INTERNATIONELLA SIPOREX AB Sveavägen 21
Lite mer rakt på sak

Det var stil på platsannonserna på den tiden. Kort och sakligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar