tisdag 10 maj 2011

Odling


En gång för länge sedan skrev jag på kylskåpsdörren:
Älsklig! Bygg en verkstad.
Och då gjorde han det. Ja det tog ju lite tid både med resonemang och byggande men en liten verkstad blev det. Det var tänkt att jag skulle ha bokbinderi där men tyvärr så fick jag tumledsartros så det blev inget av med det. Nu står det en vävstol där, bl a.
Men principen att be om hjälp fungerar ju bra så häromdagen sa jag
Älskling, jag vill ha två odlingsbäddar.
Jaha, sa maken och så hjälptes vi åt att såga och spika ihop lådorna. Två stycken, 3x1 meter.
Kartongerna som golvet kom i. 
Så ringde jag sakkunskapen på Stackmora trädgård och bad om råd. Måste jag ta bort mossan först? Vilken markduk ska jag ha? 
Den kloka mannen som värnade om sitt rykte sa, strunta i mossan och lägg gamla pappkartonger i botten och jorden ovanpå. Mossan dör i samma takt som kartongerna förmultnar (och jag som tjatat så att maken ska köra bort alla gamla pappkartonger).
Här ska det prunka!
Jord, sa jag lite tankspritt, den varan är en raritet på den här ökentundran. Här är bara sand. Maken tog stora släpvagnen och åkte och köpte jord och vi skottade i lådorna och det blev så bra. Och det kommer att prunka med ett överflöd av blommor och grönsaker. Det kommer bergis att se ut som på fröpåsarna.

Man ska alltid ta ut glädjen i förskott, annars kanske det inte blir någon.

Gallren, de ligger där för att djeflas med grannens katter.

4 kommentarer:

  1. Oj! Snyggt, praktiskt, efterföljansvärt. Ska omedelbart tipsa en trädgårdsmästare nära mig. Vad bra att det lilla kuvertet med arbetslusten kom fram.

    SvaraRadera
  2. Ja så bra att du hittade min arbetslust, jag tror jag lade ifrån mig den när jag satt nere vid sjön.
    Glöm inte pedagogiken när du pratar med trädgårdsmästaren.

    SvaraRadera
  3. haha hihi!
    Har du läst Stefan Sundströms lilla gröna? En bra bok om b.la att odla i stora lådor, och små.

    SvaraRadera
  4. Nu saknar jag alldeles oerhört en praktisk man i mitt liv, tänk att det kan vara så enkelt som att sätta en lapp på kylskåpsdörren, hade aldrig funkat med mina ex men jag blir glad för din skull!
    Fast jag ska ändå försöka sätta en lapp: "Älskling, fixar du en markbädd åt mig för avloppet" så får vi se om någon besökare nappar. Man vet aldrig!

    SvaraRadera