torsdag 3 februari 2011

spårket

Språket är ju levande och utvecklas hela tiden, det kommer in ord från andra språk, nya företeelser behöver nya ord och uppstår nya ord av sig själv. Ungdomarna är bäst på nykonstruktioner.
Dotter Emma bloggar på Kravallslöjd den här veckan. I en av bloggarna skrev hon ”gillart”. Av sammanhanget kan man förstå att det är något hon tycker om, i det här fallet var det raggsockor. I gänget har jag ofta hört både ”gillart” och ”gört”. Ibland i samma mening. Ibland bara ”gillart, gört”.
Jag, som är fostrad i den gamla skolan med kommatecken, inskjutna bisatser och Selja Lagerlöf som förebild, skulle ha skrivit: Jag tycker om din plan och det blir säkert bra, jag föreslår att du genomför den.
Ungdomarna skriver: gillart, gört.
Det går naturligtvis snabbare att skriva den korta varianten i ett sms eller ett mail. Men vad händer med språket och konsten att utveckla idéer och resonemang, analyser och motiveringar? Inte ett dugg kan jag berätta, de samtal jag har tagit del av kring hantverk, kultur och politik mm har varit nog så avancerade.
Jag gillart.

3 kommentarer:

  1. Åh, fint! Har du tänkt på att man kan använda samma ord fast som negativa? Görnt (kortformen av gör det inte) och jag gillarnt (dvs jag gillar det inte). De orden är ganska roliga att säga också, kombinationen av konsonanterna r, n och t ligger förvånansvärt bra i munnen om man drar ihop dem till ett ljud.

    Jag tycker att du ska anamma ordet "färst" också. Du vet, få, färre, färst. Sen borde vi införa en skillnad på exkluderande och inkluderande "vi". Ett "vi" som i "alla närvarande" och ett "vi" som i "jag och några andra".

    SvaraRadera
  2. Språket anpassas ju efter media, gupp tillhörighet och funktion. Vi är egentligen mångspråkiga allihopa fast omedvetet. Vi håller också på att lägga oss till med flera ickeskrivna språk: hur hantera man en mobil, hur tolka de "internationella" symbolerna i våra datorprogram eller på våra flygplatser. Jag tycker det är spännande med alla omedvetna språk och hur de påverkar vårt medvetna språkande.
    Hm, ska kanske skriva ett (eller flera) blogginlägg om det någon gång

    SvaraRadera
  3. Jag går på Sportlifes yogaklasser i Kungälv och ibland kallar dom det för poweryoga och några instruktörer kallar det för världsyoga. Mest är det en mix av ashtanga och yinyoga, tror jag.
    Skönt är det iallafall och jag har blivit av med långvarigt ryggont. Vad har du för yoga?

    SvaraRadera