tisdag 1 februari 2011

Problem att leva i nuet

Jag blir så stressad för att jag lever i nuet, det blir lite för mycket stundens ingivelse. Jag får en idé och den idén leder snart till nästa glada idé och så far jag runt som en stressad iller och försöker dra på en varp och sy en jacka och plantera om blommor lägga ut böcker till försäljning på Bokbörsen och skriva en riktigt bra historia och åka skidor, samtidigt.
Jag vill sluta leva i nuet.
Jag vill sätta mig i solskenet på verandan (när det blir lagom varmt) och tänka och planera färdigt. Sedan ska jag gå och göra som jag tänkt. Och göra färdigt.
Som det nu är ligger det halvfärdiga UFOn överallt (UnFinished Objekt) och material som kan vara bra att ha. Och böcker och tidningar och papper.

Och vad gör man då? Jo möblerar om naturligtvis. Troligen i ett tappert försök att få ordning på livet. Men medan jag flyttade det gamla skåpet med tyger så passade skåpet på att krympa, de gör så ibland, och när jag skulle lägga tillbaka tygerna så fick de inte plats.
Häromdagen kånkade jag iväg med kassar med videofilmer, men blev det något tomrum efter det? Icke.
Alla böcker som jag har läst och aldrig kommer att läsa om, de kan ju få åka på Bokbörsen. Men inte Sun Axelsson och inte den och inte den…
Och vad är det jag ska göra egentligen? Söka jobb naturligtvis.

PS Det löste sig med böckerna, väninnan kom och behövde läsning DS

3 kommentarer:

  1. Kan det vara en uppmuntran att Stina Aronsson tyckte lite synd om nuet: ”Somliga framåt. Somliga bakåt. Men stackars nu som alla överger. Det får stå tomt.”

    Så lite påhälsningar i nuet är väl en välgärning trots allt?

    SvaraRadera
  2. Har du läst Bodil Jönssons senaste "tio tankar om tid, tio år senare"? Hon skriver en del klokt om att vara i nuet i stället för framtiden. I vår tid finns inte plats för nu, allt ska ske på en gång, historia nu och sen. Funkar inte - sätt dig ned på trappen i solen med en kopp kaffe, eller ett glas vin... (även om det inte är lagom varmt, ta på dej kläder vetja), och gör ingenting nu i 10 minuter eller så, inte ens planera!
    Dom stulna stunderna är dom bästa...

    SvaraRadera
  3. Bra idé, jag tror det finns glögg kvar t o m. Men jag väntar tills det blir ljust.

    SvaraRadera