söndag 13 februari 2011

musik


Konsert
Jag har varit på konsert med Frifot och Martin Fröst m fl. Det var naturligtvis jättefint och fullsatt. Inte för att jag förstod eller ens njöt av Frösts mer avancerade musik men jag insåg ju hur skicklig han är. Frifötterna är också onödigt duktiga och verkar fortfarande ha roligt. Ale Möller är musiken, han består av den, Lena Willemark berättar med glädje musiken för oss och Per Gudmundsson redovisar lugnt och tryggt musiken och kan inte låta bli att stampa takten. Alla är det genuint kunniga i folkmusik. Jag hade gärna köpt en CD och lyssnat på hemma om jag fått en föreläsning i folkmusikens historia. Varför finns det inga trummor i folkmusiken? Vart har bruksmusiken tagit vägen, alltså musik som används i arbete. Nu är det väl bara snapsvisorna kvar.

Konserten var fin men det fanns folk i publiken som busvisslade och då blir jag mordisk, det är som en kniv rakt in i örat.

2 kommentarer:

  1. Ack ja, man kanske skulle ladda med Ipren, in- och utvärtes, stämma fiolen och försöka sig på en enklare låt. Snäppet över "Blinka lilla". Ont i höger armbåge och vänster lillfinger fungerar inte så bra ihop med fiol. Borde vara tvärtom. Men höger axel fungerar i alla fall numera, så resten kanske ger med sig också.

    SvaraRadera
  2. Och jag har ingenting att skylla på mer än att jag är sur för att det inte låter bra när jag spelar, och det blir ju inte bättre av att låta bli alldeles.

    SvaraRadera