onsdag 9 februari 2011

Konsten att söka jobb


Nu gäller det att leta på smultronen i tillvaron
Maken fyllde 65. Han har varit pensionär i några år redan men nu blev han full pensionär liksom. Födelsedagen ägnade han åt att delta i grundutbildning för politiker. Han har visserligen varit politiker i 20 - 30 år men alltid lär man sig något nytt, eller kan bidra med erfarenheter.
Han är alltså pensionär och jag är arbetslös. Dvs ingen av oss har förvärvsarbete att gå till. Men ingen av oss är ledig. Maken har förtroendeuppdrag och jag är arbetssökande. Han har roligast.

När man är arbetssökande letar man jobb, annonser, letar gamla kontakter. Ett problem är att mitt kontaktnät börjar gå i pension och de är förfärligt ointresserade av jobb.
När jag hittat en annons där krav och önskemål stämmer någotsånär med mina meriter så ska jag skriva ansökan och tala om varför just jag är rätt person för jobbet. Det är ganska enkelt, faktiskt. Men dessförinnan går jag igenom en process som är betydligt knepigare. Jag måste sätta mig in i jobbet, arbetsuppgifterna, staden. Jag måste tänka mig in i sammanhanget. Går det att ordna bostad? Det är en senare fråga. Hur är kommunikationerna hem? Veckopendla? Jobba i Malmö, nej det blir för dyrt att veckopendla.
När jag har mentalt erövrat tanken på jobbet i annonsen kan jag börja skriva ansökan. Men inte förrän då.
Pension då, ja gärna men först när jag nått över existensminimum. Och så börjar regeringen prata om att höja pensionsåldern. Ja visst men var då så vänliga och plocka fram företagen som anställer 60+.
Ibland undrar jag om det är Kafka som regisserat den här föreställningen.
Nu ska jag ta en lugnande promenad medan solen är uppe. I morgon ska ja skriva om Arbetsförmedlingen.

3 kommentarer:

  1. Jag tror minsann du behövs som engagerad politiker! Kanske du skulle ha gått makens politikerkurs i stället och sedan kastat brandfacklor i kommunfullmäktige om Kafkapolitiken?

    SvaraRadera
  2. Tror inte det hjälpt att kasta brandfacklor i kommunfullmäktige, problemet sitter högre upp. Såg du nyhetsinslaget om Arbetsförmedlingen i förrgår?

    SvaraRadera
  3. Ja det är fruktansvärt och du vet ju så väl att det dom säger är helt rätt - det som generaldirektören vill förneka!

    SvaraRadera