måndag 19 oktober 2009

Yoga


De senaste fem åren har jag varit yogalärare och de senaste fem åren har jag haft två grupper på måndagarna och flera av deltagarna har envist hängt med sedan starten. Det är jag lite imponerad av. Och glad.
Det är konstigt att det fortfarande finns så mycket fördomar kring yoga, och ändå finns det så många sorters yoga. Mina kurskompisar på yogalärarutbildningen kallade min tolkning av yoga för Folkyoga. Det lät nästan som om jag skulle ha knätofsar på träningskläderna. Jag har försökt få spelmanslaget att nappa på stillsamma yogaövningar men det var inte intressant. Det kanske är förståeligt egentligen men jag blir ju så entusiastisk när jag får en idé så jag har svårt att acceptera andras skepsis.
Jag har faktiskt haft användning av yogan när jag dansat folkdans, det är mest andningen som gjort att det gått bättre med dansen. Spelandet är ju aldrig bra hur jag än tränar, men det är väl lite poängen med träningen. För var dag blir det bättre men bra lär det aldrig bli. Var det inte en vistext som var så?
Bilden? Kursgården där jag gick yogalärarutbildningen i Spanien. Det kändes så rätt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar