söndag 20 september 2009

Dramatik i svampskogen


Trattisar växer som svampar ur jorden sa diverse bekanta. Vi for ut i skogen, med klent resultat. Dessutom glömde jag stövlarna kvar på trappen och fick lov att trassla mig fram i träskor. Men det var vackert i skogen. Varken fästingar eller älglöss och då är jag nöjd.
Idag åkte vi ut igen med samma vänner, jag hade fått med stövlarna, solen sken. Skogen var så vacker och det fanns gott om svamp. I synnerhet kring en liten bäck, det var där jag upptäckte att stövlarna läckte. Men det var ju inte kallt och blöt strumpa är inget att klaga över.
Jag strosade längre in i skogen och hittade en riktigt fin bäck som hämtad ur en sagobok om tomtar och troll. Eftersom jag är en ganska vig tant hoppade jag över bäcken och fortsatte leta svamp. Det fanns ingen så jag beslutade att ta mig tillbaka till de andra och tog sats och hoppade över bäcken och landade på en fin tuva.
Den tuvan visade sig vara mossa som växt över en liten myr som var ganska bottenlös.
Jag sjönk till ljumskarna. Svampen föll ur hinken men den räddade jag innan jag kravlade mig upp och insåg att telefonen som låg i fickan också hade badat.
Skit också, och vart hade de andra tagit vägen? Jag klafsade vidare i myren och kom så småningom på fast mark och hittade resten av sällskapet som var mycket deltagande och förstående när jag ville åka hem.
Jag vill sitta hemma i mitt växthus och skriva på min dator och inte ligga och plaska i myrar.
Usch.
Men vi fick mycket svamp.
Varför det ligger en man framstupa i mossan? det är Tomas som fotograferar svamp, fotograferad med min mobil,
.

3 kommentarer:

  1. Åh, fy helskotta för slika äventyr!Inte nog med att älglöss och fästingar gör skogslivet otrevligt - ska man drulla ner i myrar också för att få tag på trattkantareller kan det lika gärna bero.
    Elda på i din växthuskamin så torkar väl både du och svampen!

    SvaraRadera
  2. Plocka svamp är jättekul och i morgon ska jag och äldsta dottern ut i svmpskogen och tillfälligt glömma allt vad plugg heter. Hon pluggat till Distriktssköterska och jag modern läser en liten kurs i sociologi som heter psykososial arbetsmiljö. Vi tar på regnbyxorna så vi kan stå på knä och plocka.

    SvaraRadera
  3. Se upp för älglöss och fästingar bara. Eller är ni förskonade där uppe än?

    SvaraRadera