fredag 19 juni 2009

Mars i växthuset


Över 20 grader varmt i växthuset. Det blir eftermiddagsfika där. Ute ligger snön meterdjup, rådjuren har det svårt nu men småfåglarna får mat vid fågelbordet – och kivas. Det är skönt här inne, kroppen ler jag tar av mig tröjan, Jorden ligger bar och det kliar i fingrarna.
Det blir frösådd och förhoppningsfulla krukor i alla fönster. Oftast sår jag för tidigt utom när jag glömmer bort. Blomman för dagen borde jag så nu eller i alla all snart.
Frökataloger är nötta nu och drömmar prunkande mer än rabatterna någonsin kommer att göra. Det ska grävas, det är så lätt vid köksbordet inte drygt alls och i fantasin är allt fixat i ett nafs, dvs spadtag.
Jag förtränger glatt och villigt hur jag slet med grunden till växthuset, Björken, roten, gräsmattan som skulle bort och jorden som skulle sållas. Skulle och skulle, jag sållade den för att det är smått om jord här. Det är sand, sand meter efter meter mer. Att gräva är ingen konst men att odla. Nej morötter är ingen idé, de blir som stoppnålar. Det är mager sand, inte ens sandjord.
Så därför är det noga med komposten. Allt som kan ge näring får gå i komposten. Grannarna också, dvs inte personligen men han som bor ensam och hon som är sommargäst i granngården, får så gärna lägga sitt hushållsavfall i vår kompost. Och det gör de, fast jag fick lov att förse ungkarlen en komposthink och ett kaffefilter att återanvända och be honom att inte lägga en plastpåse i botten på komposthinken. Den sommargästande favoritgarnnen är inte så ensam som det låter. Ibland kommer det tre barn med fem barnbarn också. Eventuellt med kompisar. Då blir det kompost.
Komposten är min privata angelägenhet, grannar och vänner får bidra men det är jag som sköter den, eller missköter. När jag klantat mig får jag göra några diskreta manövrar och höja temperaturen i burken. Jag tänker inte beskriva i detalj hur det går till men en del urin och tio delar vattenbrukar göra susen för trilskande komposter. Är de för torra blir det myror, har man (=jag) slavat strö så blir det fluglarver och så måste värmen ökas snabbt så larverna dör. Kompost är kul.

1 kommentar:

  1. Så fruktansvärt vacker bild att jag nästan längtar (?!) till vintern och ett eget växthus att lyxa i - med sommarvärme mitt i meterhöga snödrivor! KRAM

    SvaraRadera