fredag 19 juni 2009

myrornas krig

Det har flyttat in myror i växthuset. Vi var bortresta några dagar och dottern skulle sköta vattningen och jag hade glömt att säga till henne att hälla ut vatten på golvet. Varje dag.
Det myllrade av små svarta myror och jag sa fula saker och rev ut alla stenar som jag så mödosamt lagt dit. Noga, med vattenpass.
Grannen hade stenmjöl över så jag fick ett par skottkärror av honom och han var glad att bli av med det. Mera stenmjöl och jag hade nog varit lite snål med det innan. Myrorna hade hunnit bygga ganska mycket och försvarade tappert sina fästningar. Jag hävdade att det fanns mycket bättre ställen för dem men de ville inte lyssna på det örat och jag tvivlar på att de har öron över huvud taget. De var många men jag var störst och hade dessutom både spade och vatten.
Faan!
Det var inte med någon större entusiasm jag tog itu med myrsaneringen när jag kom hem efter jobbet, men det måste göras för jag vill ju kunna sitta i mitt växthus.
Brådis var det också, jag ville ha det klart till helgen och jag erkänner glatt och villigt att jag slarvade med stenläggningen. Maken klagade, alla klagade Stolarna vickar och bordet lutar.
Jag ska göra om det, senare.
Myrorna återkom och jag köpte gift, ganska onödigt egentligen, jag kunde ju köpt Fun Light. Ett oslagbart myrutrotarmedel sägs det. Hädanefter dricker jag vatten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar