fredag 19 juni 2009

Fyllde 60 förra året

Idag fyller jag 60 år. Det är hemskt men jag har vant mig nu. Tränat på att säga att jag är 60. Men jag tror ju fortfarande att det bara är en tillfällig period, det går nog snart över.

Morgonen var lugn och fridfull. Maken var på sammanträde, dottern och pojkvännen sov och sonen med flickvän satt på tåget på väg hit.

Jag åt frukost i lugn och ro i solen och tyckte det var väldigt skönt.

Ingen var bjuden till kalas, jag hade inte haft ork och styrfart nog att ordna något. Men ungarna med sina respektive skulle ju vara här och svärmor och eventuellt någon mera.

Jag visste ingenting om denna dag. Ibland struntade jag i det och ibland slog ångesten klorna i mig och frågade vad jag skulle göra om det kom mycket folk.

Då körde en liten skåpbil in på gården och en man började bära ut backar med mat. Pajer, potatissallad, rostbiff, vårrullar osv. Jag protesterade och förklarade att vi blir nog max tio personer! Mannen protesterade i sin tur och sa att han visste ingenting, han körde bara bil han.

Var det något som jag inte visst något om? Maken kom hem och jag ställde en del frågor. Men han hade just inga svar.

Konsten att släppa taget är något man måste träna på. I alla fall jag. Det var vid det här laget jag insåg att det fanns mat för sisådär trettio personer och vi var tio. Fanns det tallrikar, dricka, glas, bestick och sittplatser till alla portioner?

Maken lämnade bara svävande svar och menade att det skulle väl ordna sig.

(Andas lugnt, lita på andras förmåga, ha tilltro. Det är svårt när man är van att organisera och ha full koll. Jag vet var servetterna ligger, de andra kommer inte att tänka på att ta fram dem om jag inte säger något.)

När familjen var samlad åt en ganska sen men fantastisk lunch. Och tog det rätt så lugnt. Men inte så länge för det började droppa in goda vänner som jag inte alls hade förväntat mig att de skulle komma. Den ena efter den andra, Hur visste de? Nja de hade hört, det var någon som hade sagt något…

Det blev en fantastisk kväll med massor med trevliga människor och överraskningar.

Men på kvällen kom årets första generation mygg. Alla var där så att säga. Vi flydde in i växthuset och trängde ihop oss så gott det gick. Ungdomarna härdade ut och spelade dart och slogs med myggen.

Nästa problem uppstod vid sängdags, vilket inträffade tidigt på småtimmarna. Var skulle folk sova? Nu är det så här ute i glesbygden att vi insett att man får vara rädd om de som hittar hit så vi brukar kunna ordna sängplatser. Vanligtvis bor vi två-fyra personer i huset men denna natt (morgon)var vi tio. Det gick utmärkt. Alla hävdade att de sovit gott utom två som fått in mygg i sitt rum.

Det är faktiskt riktigt kul att fylla 60.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar