måndag 8 juni 2009

Grovarbete

Bygglov

Det artar sig med mitt växthus. Det finns hopp, det kanske blir till i år. Hur många år sedan var det jag började tala om saken, tre, fyra?

Björken som stod där växthuset ska stå är fälld och uppeldad, roten är uppgrävd och bortkörd, fönstren som ska bli växthus är inhandlade för 1 krona.

Viktigast av allt, maken har insett att behovet av mitt växthus är en naturkraft, ok naturbehov då. Han medverkar till projektet.

Maken har mätt fönstren som jag köpt på anbud. Det visade sig vara lite bökigt med villafönstren så det blev andra större fönster. De har suttit i Solleröns skola. Växthuset skulle visa sig bli att bli lite större än vad lagen tillät då, ca 12 kvadrat. Äh, det är ju bara ett växthus, sa maken tillika byggnadsnämndens ordförande. Bygglov! sa jag, Äh, sa maken och började lägga ut bjälklag till grunden. Jag blev upprörd och krävde lagliga tillstånd för byggen och jag bävade inför vad det kan resultera i för rubriker annars.

Jag krävde bygglov och bygglov sökets och beviljades. Men kvarnarna mal långsamt och när det var klart så var sommaren också klar. Det blev inget växthus det året heller.

Till att börja med anlade jag ett trädgårdsland innanför bjälklaget för odla måste jag. Jag slet som en galärslav. Grästorva för grästorva togs upp och i detta område norr om Siljan är jorden dvs sanden, mycket mager och man är man rädd om allt som liknar jord. Alla torvor sållades i min hemgjorda anläggning. I en gamla hammockställning hängde jag upp en ståltrådskorg från den nedlagda bybutiken. I korgen hamnade jord och gräs och sedan ruskade jag korgen för kung och fosterjord. Det blev en hel del jord, som jag mera betraktar som sand men det ska nog gå att bättra på det också. Jag är en ivrig komposterare. Till slut fick jag till ett litet grönsaksland, mest kryddväxter. Rejäla muskler hade jag fått på köpet.

Det var ett pampigt land, inramat med ett ordentligt bjälklag.

Persilja prunkade, det är viktiga saker i livet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar